به آخرین باری که تصویری را در وبسایت خود آپلود کردید فکر کنید. به احتمال زیاد آن را از یک سایت عکس دانلود کردهاید، در سایت خودتان بارگذاری و منتشر کردهاید. نتیجه؟
یک حجم سنگین به سایتتان اضافه کردهاید که سرعت سایت را کند میکند و گوگل هم نمیتواند عکس شما را بخواند!
سئو تصاویر سایت از کاهش سرعت سایت جلوگیری میکند، تجربه بهتری برای کاربر میسازد و میتوانید از طریق عکسها نیز برای سایت خود ورودی بگیرید. چون بر اساس داده های سال 2018 از Jumpshot، بیش از 20٪ از تمام جستجوهای وب در Google Images انجام میشود.
پس برای بهبود سئو سایت، شما باید علاوه بر سئو کردن محتوای متنی سایت، تصاویر را هم بهینه کنید. در ادامه 10 نکتهای که برای سئو تصاویر سایت باید رعایت کنید را آوردهایم. پس خود را برای یک شیرجهی عمیق در دانستنیهای سئو عکسهای سایت آماده کنید!
1. یک تصویر مناسب پیدا کنید
عکس مناسب، عکسی است که موضوع یا محتوای شما مرتبط است یا به نوعی محتوای شما را تکمیل کند. عکسها هم محتوا را جذاب میکنند و هم به انتقال بهتر پیام به کاربران کمک میکند.
اگر تنها برای سبز کردن چراغ افزونه Yoast در مقاله عکس میگذارید، بهتر است انرژی خود را هدر ندهید. شاید گوگل از محتوای عکس شما باخبر نباشد، اما کاربران بهخوبی ارتباط تصویر با متن را متوجه میشوند.
از سوی دیگر، ارتباط تصویر با کلمات و مطالبی که در اطرافش قرار دارد باعث بهبود سئو تصویر و رتبه آن عکس در نتایج جستجوی تصاویر گوگل میشود؛ بنابراین انتخاب یک عکس مناسب اولین قدم در بهینه سازی تصاویر سایت است. البته باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از انیمیشن یا تصاویر متحرک با فرمت GIF که این روزها بسیار محبوب شده است، نه تنها از جذابیت مطالب شما میکاهد، بلکه باعث فرار کردن کاربران وبسایت شما میشود. پس در انتخاب و استفاده از این نوع فرمت تصویری احتیاط کنید.
چگونه عکس مناسب پیدا کنیم؟
خب، اما چگونه یک عکس مناسب با مقاله خود پیدا کنیم؟
اگر بتوانید عکسهای اختصاصی داشته باشید که خیلی بهتر است ولی واقعیت این است که بیشتر سایتها و شرکتهای موجود وجود عکاس و گرافیست در بخش تولید محتوای را امری غیرضروری میدانند که اکثر اوقات بخاطر کم بودن بودجه بخش تولید محتواست که به پرداخت دستمزد یک عکاس یا طراح نمیرسد.
از سوی دیگر، ممکن است به دلایل خاصی امکان عکسبرداری از برخی موضوعات وجود نداشته باشد. در این شرایط شما میتوانید با جستجو در اینترنت، تصاویر مرتبط با محتوای خود را پیدا کنید. برخی از تصاویر موجود، به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته شدهاند. وبسایتهایی نظیر dribbble یا freepik وجود دارند که عکس، طرحهای گرافیکی و وکتورهای رایگان را در اختیارتان قرار میدهند. مطمئناً با استفاده از این وبسایتها میتوانید تصاویری که با موضوع محتوای شما در ارتباطند را پیدا کنید.
2. از فرمت مناسب برای تصاویر خود استفاده کنید
تصاویر در وبسایتهای اینترنتی معمولاً با سه فرمت JPEG، PNG و GIF بارگذاری میشوند و هر یک از این فرمتها تاثیر متفاوتی بر روی عکسها میگذارند؛ البته فرمت دیگری به نام SVG نیز وجود دارد که بیشتر برای آیکونهای سایت استفاده میشود.
JPEG (یا jpg) یک فرمت قدیمی است و به عنوان یک استاندارد یاد میشود. تصاویر JPEG میتوانند به میزان قابلتوجهی فشرده شوند که نتیجه آن تصاویری باکیفیت بالا و حجم بسیار کم خواهد بود.
تصاویر GIF (یا gif): GIF کیفیت پایینتری نسبت به تصاویر JPEG دارند و برای تصاویر سادهتر مانند آیکون و تصاویر تزئینی استفاده میشوند. گیفها از انیمیشن نیز پشتیبانی میکنند. با توجه به بهینهسازی تصویر، GIF ها برایتصاویر ساده که فقط چند رنگ را شامل میشوند، عالی هستند.
تصاویر PNG از رنگهای بیشماری پشتیبانی میکنند ولی نسبت به نمونههای JPEG باکیفیت یکسان، حجم بسیار بالاتری دارند و اگر بخواهید بیشتر عکس را فشرده کنید جزییات عکس از بین میرود.
در مجموع هنگام انتخاب فرمت تصاویر به نکات زیر دقت کنید:
برای وبسایتهای تجاری با تصاویر متعدد، فرمت JPEG بهترین انتخاب ممکن است. این گونه تصاویر از کیفیت مناسب و حجم پایینی برخوردارند.
از فرمت GIF برای تصاویر بزرگ محصولات استفاده نکنید. این تصاویر معمولاً بزرگ و با جزئیات بسیار زیاد نظیر شکل و رنگ هستند و استفاده از GIF با رنگهای قابل پشتیبانی محدود راه معقولی به نظر نمیرسد.
3. حجم تصاویر را کاهش دهید!
این مورد از فهرست نکات سئو عکسهای سایت شاید یکی از مهمترین دلایل اصلی بانس ریت بالا و فرار مخاطبان از سایت شما باشد. در ابتدا باید بدانید که:
اغلب کاربران اینترنتی حدود 3 تا 7 ثانیه برای بارگذاری یک صفحه اینترنتی صبر میکنند.
طراحان وبسایت آمازون فهمیدند که اگر صفحات این سایت تنها یک ثانیه دیرتر بارگذاری شود، سالانه 1.6 میلیارد دلار از دست میدهند.
گوگل زمان بارگذاری صفحات را بهعنوان یکی از فاکتورهای مهم در رتبهبندی سایت در نظر میگیرد.
با این وصف اگر در وبسایت تجاری خود تصاویری دارید که مدت زمان بارگذاری آنها بیش از 15 ثانیه به طول میانجامد، بهتر است با مشتریهای خود خداحافظی کنید!
اما راهکار حل این مشکل چیست؟
سؤال خوبیست! برای این مرحله از سئو عکس، قبل از بارگذاری عکس آن را فشرده کنید تا حجم کمتری داشته باشد. یکی از راههای مناسب برای کاهش حجم تصاویر استفاده از قابلیت Save for Web در نرمافزار فتوشاپ است. این قابلیت به شما کمک میکند تا با کمترین افت کیفیت، حجم تصاویر سایت خود را کاهش دهید؛ ما در دوره فتوشاپ نوین در کنار آموزش کامل این ابزار، ادیت تصاویر را هم آموزش دادهایم که به شما برای بهینه کردن تصاویر وبسایتتان کمک میکند. در صورت عدم دسترسی به فتوشاپ میتوانید از ابزارهای آنلاین فشرده کردن عکس در اینترنت استفاده کنید.
مثلاً سایت آنلاین tinypng که حجم عکس شما را بدون افت کیفیت کم میکند. افزونهای با همین نام نیز وجود دارد که میتوانید روی وردپرس خود نصب کنید و حجم تصاویر را کاهش دهید.
در انتها باید به خاطر داشته باشید که تصاویر تجاری معمولاً باید حجمی کمتر از 70 کیلوبایت داشته باشند. در هر حال این میزان همیشگی نیست و برای تصاویر بزرگ یا اینفوگرافیکها انجام آن کمی مشکل به نظر میرسد.
4. نام فایل عکس را تغییر دهید
یکی از نکات مهم در بهینهسازی یا همان سئوی تصاویر، نام فایل عکسها و تصاویر سایت است. پُر کردن وبسایت از صدها تصویر که با نام پیشفرض دوربین ذخیره میشوند کار سادهای است، اما باید بدانید که هیچ کاربر عاقلی با اعداد و حروف نامفهوم تصویری را در گوگل جستجو نمیکند. شما باید یک نام مرتبط با موضوع عکس حاوی کلمه کلیدی برای عکس بنویسید. نام فایل عکس در قسمت «عنوان» وردپرس قرار میگیرد و به گوگل و سایر خزندههای موتورهای جستجو کمک میکند تصویر شما را درک کنند و در رتبهبندی تصاویر گوگل لحاظ کنند.
اجازه دهید از تصویر زیر برای یک مثال استفاده کنیم، یک مرسدس بنز کلاس CLA
شما میتوانید از نامی مانند DCMIMAGE10.jpg که دوربین عکاسی به طور پیشفرض برای تصویر انتخاب کرده استفاده کنید. ولی بهتر است نام عکس را به Mercedes-benz-CLA 4-Door-Coupe.jpg تغییر دهید تا در جستجوی این کلمات رتبه بگیرید. قبل از نامگذاری عکس، تصور کنید که مشتریان محصول شما را چگونه جستجو میکنند و بیشتر از چه الگویی برای جستجو استفاده میکنند همان طور نامگذاری کنید.
اگر علاقه دارید تصاویر سایتتان به زبان فارسی نامگذاری شوند میتوانید عکس فوق را به این شکل نامگذاری کنید: مرسدس-بنز-سی-ال-ای-2017
5. تگ Alt تصاویر را هوشمندانه انتخاب کنید
تگ Alt، به متنی جایگزین گفته میشود که در هنگام خطا در اجرای تصاویر به نمایش در میآید. اگر تصویر به هر دلیلی بارگذاری نشد، کاربران این متن را میخوانند و میبینند که تصویر چیست. گوگل تگ Alt را مهمترین عامل در سئو تصاویر سایت در نظر میگیرد. هنگام نوشتن توضیحات جایگزین از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا شانس قرار گرفتن در نتایج تصاویر گوگل را داشته باشید.
همچنین، درسئو تصاویر سایت باید برای هر یک از تصاویر یک تگ Alt به صورت مجزا بنویسید. به خاطر داشته باشید که:
تصاویر خود را در صورت امکان مثل نام عکس با زبان انگلیسی توصیف کنید
اگر تصویر مربوط به محصولی با مدل و شماره سریالی خاص است حتما از آنها در متن جایگزین استفاده کنید.
از تگهای Alt برای تصاویر تزئینی استفاده نکنید. موتورهای جستجو در صورت استفاده بیش از اندازه از این عبارات احتمالاً شما را جریمه میکنند.
موتور جستجوی گوگل هنوز قادر به تشخیص محتوای تصاویر نیست. به همین دلیل استفاده از تگ Alt و دیگر متنهای جایگزین بهترین روش برای توصیف محتوای تصاویر برای موتور جستجوی گوگل است. همچنین، تگهای Alt میتوانند به یافتن وبسایت شما توسط کاربران کمک کنند.
6. برای عکس اسم بگذارید
اسم تصاویر که در وردپرس با کلمه «نام» نشان داده میشود در صفحات زیر عکسها به کاربر نمایش داده میشود. خیلی از افراد این قسمت را وارد نمیکنند چون دوست ندارند زیر عکسشان نوشتهای وجود داشته باشد. ولی خی میتوانید برای سئو بهتر برای عکس نام هم بنویسید.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد.